Întrebări frecvente copii
Cum se dezvoltă limbajul copilului meu?
Limbajul copilului este un element foarte important al dezvoltarii lui, dar si un indicator important, pentru dumneavoastră ca parinti, atunci cand evolutia copilului nu este una normala, dezirabila. Prima forma de comunicare a copilului mic este zambetul, ca urmare a zambetului si a afectiunii pe care i–o arata mama. Copilul ii raspunde prin zambet mamei, acesta constituind si prima forma de comportament social.
Incepand cu varsta de 3 luni, veti observa la copilul dumneavoastra combinarea formelor de comunicare nonverbala (expresii faciale, zambete, gesturi) cu cele de comunicare verbala: copilul scoate sunete specifice, ca raspuns la stimularea cu obiecte placute sau la aparitia unor figuri familiare in jurul sau. Copilul incepe sa gangureasca. Cu toate ca sunetele pe care el le emite pot sa vi se para la fel de difuze ca inainte de aceasta varsta, ele exprima de fapt o stare pe care o are copilul (poate fi o stare de confort sau de disconfort, dar poate fi si o cerinta). Cu timpul, aceste sunete incep sa se diferentieze si sa capete anumite semnificatii, fie prin intentie, fie prin acordarea de valoare sunetelor, semnalizand starea de foame, de sete, lipsa de confort, de satisfactie, de bucurie. Aceste sunete incep sa se uneasca, pe la 5-6 luni, in diferite silabe ce se repeta (ta, ma, pa). Aceasta etapa poarta numele de “lalatiune”. Copilului ii produce placere pronuntarea acestor sunete, motiv pentru care poate sa le repete la infinit. In urmatoarele luni, sunetele pe care le emite el sunt tot mai asemanatoare cuvintelor pe care le aude. Daca in familie atmosfera lingvistica este una favorabila, copilul fiind mereu antrenat in procesul de comunicare, progresele in achizitia si intelegerea vorbirii vor fi mai rapide. Desigur, dezvoltarea limbajului copilului este in stransa legatura si cu capacitatea lui de a imita ceea ce spune adultul. La 1 an, copilul incepe sa rosteasca primele cuvinte (“mama”, “tata”), lucru care ii permite o mai buna relationare cu ceilalti. In aceasta perioada, isi doreste tare mult sa se faca inteles, motiv pentru care isi foloseste mimica, vocea, gesturile. La 15 luni, el incepe sa utilizeze cuvinte simple pentru a substitui propozitii (de exemplu, spune “sus” pentru a exprima dorinta de a fi luat – ridicat in brate). La 2 ani, performantele lingvistice se imbunatatesc rapid; in jurul varstei de 3 ani, copilul emite propozitii complete si, in general, corecte din punct de vedere gramatical. Astfel, in perioada 1-3 ani, vorbirea copilului se dezvolta intens, iar vocabularul copilului poate ajunge chiar la 1000 cuvinte spre sfarsitul acestei perioade. Din acest moment, copilul isi poate exprima mai bine trebuintele si dorintele, folosind cuvinte pe care invata treptat sa le lege intre ele. Acest lucru va face mai putin dificila comunicarea cu el si va va ajuta sa intelegeti mai bine ceea ce va solicita.
Primele sunete pe care le emite copilul (in primul an de viata) sunt vocalele, urmate de sunetele “T”, “D”, “N”. Acestea sunt mai usor de emis pentru copil. In al doilea an de viata, copilul reuseste sa emita si sunetele “P” si “B”, iar in al treilea an are capacitatea de a pronunta si sunete precum “S”, “Z”, “J”, “Ş”, “L”, “R”. Acestea presupun o mai buna coordonare la nivelul organelor implicate in vorbire (limba, buze, obraji). Nu trebuie sa fiti deloc uimiti daca primul cuvant pe care il rosteste copilul dumneavoastra este “tata” si nu “mama”, asa cum va asteptati. Sunetul “T” este mai usor de pronuntat pentru copilul mic!
In aceasta perioada, datorita caracteristicilor dezvoltarii copilului in general si a unei insuficiente maturizari la nivelul organelor implicate in vorbire, in vorbirea copilului pot sa apara anumite dificultati de pronuntie. Copilul poate omite anumite sunete, sau le poate inlocui cu altele. El poate inversa sunetele intre ele sau uni cuvinte. Pana la 3-4 ani aceste particularitati sunt firesti si pot fi pasagere, insa atunci cand ele persista si dupa aceasta varsta, apare pericolul formarii unor deprinderi gresite de vorbire. In astfel de situatii, va recomandam sa va adresati unui specialist logoped pentru a afla mai multe informatii despre posibilitatile de corectare a limbajului.
In perioada prescolara (3-6-7 ani), limbajul dobandeste un rol tot mai important la nivelul activitatii psihice a copilului. Vorbirea prescolarului este mai coerenta, mai logica. Din punctul de vedere al vocabularului, invatarea limbajului cunoaste o evolutie spectaculoasa, începand cu varsta de 2 ani, cand vocabularul copilului are aproximativ 100 de cuvinte, pana la varsta de 6 ani, cand acesta atinge aproximativ 2500 de cuvinte, copilul fiind, la aceasta varsta, apt pentru a se implica activ în comunicarea sociala. In cadrul activitatilor de joc in care sunt implicati copiii, fie la gradinita, fie chiar acasa, in diverse jocuri pe care le desfasurati cu ei, veti observa tendinta lor de a inventa cuvinte si expresii inedite, mai ales in acele situatii pentru care nu gasesc imediat expresia potrivita.
De asemenea, in cadrul intregului proces de insusire a limbajul, familia, prezenta si deschiderea spre comunicare din partea parintilor trebuie sa constituie un stimul permanent pentru copil. Chiar si atunci cand copilul este mic si sunteti convinsi ca el nu intelege ceea ce ii spuneti, comunicarea cu el trebuie sa fie permanenta, o constanta a mediului sau de viata. Este important sa ii vorbiti cat mai mult si cat mai variat! Fiti siguri ca el nu doar va aude…
Lavinia Achim (Neacșu)
logoped