Psihoterapie copii
Copilul meu nu vrea să se spele pe dinţi, să se îmbrace dimineaţa, să mănânce, să-şi strângă jucăriile sau să meargă la somn (prezentare caz)
Nume: R.
Vârstă: 5 ani
Mediu de provenienţă: urban
Nivel de studii: copilul frecventează grădiniţa la grupa mare
Statut marital: mama este căsătorită cu tatăl băiatului, R. fiind unicul lor copil
Scurta prezentare a evenimentelor semnificative din anamneza pacientului:
Mama s-a prezentat la terapie cu următoarea problemă: după ce a dormit fără probleme singur în patul lui de când era mic, în ultima lună R. refuză să mai facă acest lucru, solicitând prezenţa mamei. Mama spune că acest lucru s-a întâmplat după ce au fost plecaţi în vacanţa de iarnă la bunici, acolo mama trebuind să doarmă cu R. în acelaşi pat. La întoarcere, R. a început să plângă că nu doreşte să doarmă singur, drept care mama a rămas cu el în cameră. Istoria s-a repetat şi în zilele următoare. Într-una din nopţi copilul a ţipat în somn. Mama spune că R. a spus că a visat un urs mare care vroia să-l prindă. Începând cu acest episod, R. o întreabă zilnic pe mamă dacă o să mai vină ursul noaptea şi se asigură că mama va fi acolo să-l păzească. Mama îi explică de fiecare dată că nu are motive de îngrijorare, copilul cerând asigurări repetate în acest sens.
Conceptualizarea cazului
1.Factori etiologici
– lipsa de previzibilitate a părinţilor cu privire la regulile cu privire la somn diferite în cele două medii: acasă şi la bunici
– întărirea comportamentelor problematice ale băiatului de către mamă
2. Ipoteza de lucru
Analiza funcţională a comportamentului problematic după modelul ABC comportamentaC.
Antecedente:
– perioada vacanţei în care R. a dormit în pat cu mama
– visul pe care l-a avut R.: R. nu are încredere (autoeficacitate) că poate să-şi învingă singur teama sau prin mijloace independente de prezenţa mamei
– faptul că mama a acceptat să doarmă cu R. a creat aceleaşi expectanţe pentru zilele următoare şi a furnizat şi cunoştinţe procedurale
Comportamente problematice:
– R. refuză să doarmă singur reacţionând prin crize de plâns
Consecinţe:
– faptul că mama doarme cu R. ca urmare a crizelor de plâns pe care acesta le face şi atenţia pe care o dă lui R. prin explicaţiile redundante cu privire la vis şi fantasmele din vis au rolul de întăriri pozitive pentru comportamentul problematic
3. Obiectivele terapiei
1. revenirea la comportamentul de a dormi singur pe parcursul nopţii